Käytettyjen laatuautojen maahantuonnin suomalaisiin edelläkävijöihin lukeutuva kempeleläinen DM-Auto syntyi autokaupan murrosvaiheeseen 30 vuotta sitten. Nyt se on osa uutta murrosta, jonka ansiosta Suomen autokanta sähköistyy EU-maiden kärkivauhtia.

Autotuonnin sääntely helpottui 1990-luvulla ja teki hyväkuntoisten käytettyjen henkilöautojen ammattimaisen maahantuonnin mahdolliseksi. Kempeleläinen DM-Auto tarttui ensimmäisten joukossa tilaisuuteen. Nyt 25 vuotta myöhemmin sen vaihtoautovalikoimasta valtaosa on itse maahantuotuja autoja.
”Näiden vuosien aikana meille on muodostunut poikkeuksellisen hyvä verkosto paikallisia, pitkäaikaisia agentteja, jotka varmistavat tuotavien yksilöiden laadun”, Dost sanoo.
DM-Autossa Mevlane Dost ja hänen poikansa Sami Dost näkevät nyt yrityksen historian toisen murroksen läheltä. Autoalan Keskusliitto tiedotti vuoden 2024 lopulla, että käytettyjen autojen maahantuonti uusien autojen ensirekisteröintiin sähköistää Suomen autokantaa EU:n nopeinta vauhtia.
Matematiikka murroksen taustalla on sama kuin aiemmin: maahantuonti lisää tarjontaa, mikä painaa niiden keskihintaa alemmaksi. ”Esimerkiksi BMW:n iX ja i4 löytävät uudet omistajat nopeasti, sillä tuontiautoina ne ovat hyvin varusteltuja, täydellisesti huollettuja ja niiden hintataso on järkevä”, Sami listaa.
Polttomoottoriautot eivät katoa Suomen teiltä
Mevlane huomauttaa, että suurin osa myydyistä autoista on polttomoottoriautoja, ja näin tulee olemaan pitkään. Sähköautojen osuus DM-Auton tuonnista ja myynnistä kasvaa kuitenkin jatkuvasti. Yrityksen liikevaihto kasvoi edellisvuoteen verrattuna hiukan yli 60 prosenttia.
”Autoja myytiinkin jonkin verran enemmän aiempaan vuoteen verrattuna, mutta liikevaihdon kasvun takana on yksinkertaisesti aiempaa arvokkaampien autojen myyminen. Täyssähköautojen merkitys on huomattava, sillä meillä automallit ovat jo pitkään edustaneet vaihtoautokauppojen parempaa päätä”, Mevlane sanoo.
Voimanlähde ei myöskään vaikuta DM-Auton ammattilaisten tekemään taustatyöhön: malleista ja merkeistä pitää olla hyviä kokemuksia ja niiden tulee olla luotettavia.
”Ei ole sattumaa, että meillä on paljon pitkäaikaisia asiakkaita. Voimme vaikuttaa merkittävästi myymiemme autojen laatuun, kun ostamme myytäväksi vain malleja, jotka täyttävät omat vaatimuksemme”, Mevlane sanoo.
Järkisyyt sähköautojen valinnan taustalla
Se, mitä malleja DM-Auto tuo maahan, on jatkuvan ja pitkään kestäneen tiedonhaun tulosta. Yrityksessä nähdään, että esimerkiksi Polestarin kysyntää kirittää valmis merkkihuoltoverkosto.
”Ennen kaikkea Polestareista meillä on paljon hyviä kokemuksia. Autot ovat varusteltuja talveen ja niiden ajettavuus on hyvä talvikelillä”, Sami huomauttaa.
Hyundai Ioniq 5 oli maailmanlaajuisesti vuoden auto vuonna 2022. Kia EV6 voitti vastaavan tittelin Euroopassa, ja näin syntynyt kysyntä näkyy edelleen. Pitkään autoalalla työskennelleillä on lisäksi paljon kokemusta ja kertynyttä tietoa, joka DM-Autossa näkyy tarjolla olevissa autoissa.
”Tunnemme moottorit ja vaihdelaatikot sekä versiot, joiden kanssa pitää olla varovainen. Taustalla on tilastojen tutkimista, mutta hyvin paljon myös fiilistä. Sen jälkeen kun innostumme itse autosta, se tulee meidän myyntiriviimme”, Sami jatkaa.
Esimerkki jälkimmäisistä on Jaguar I-Pace. Etenkin Pohjois-Suomessa pitkään suuri osa näistä täyssähköautoista oli juuri DM-Auton tuomia.
”Pyrimme pitämään niitä aina saatavilla. Jos muut merkit ja mallit jättävät kylmäksi, hyvin usein I-Pacen ajettavuus ja ulkonäkö täyttävät toiveet.”