fbpx
Sähköauto Oulun DM-Auto Oy

Mietinnässä sähköauto – Lue tämä!

Katsaus sähköautojen nykytilanteeseen

Täyssähköautojen suosio Suomessa on kasvanut parin viime vuoden sisällä huimasti, eikä ihme, sillä sähköauto on pääosiltaan erittäin käytännöllinen. Lisäksi autoilun maailmassa puhutaan jo aikakaudesta, jolloin olemme väistämättä siirtymässä polttomoottoriautoista kokonaan sähköautoihin.

Sähköautojen suosiota selittää niin taloudelliset kuin käytännöllisetkin edut. Sähköauton juoksevat kulut ovat pääosin edullisemmat kuin polttomoottoriautoissa, ja lämpeneehän moni sähköauto talvisin jo nopeammin kuin polttomoottoriautot. Useimmilla sähköautoilla myös ajamisen kulut ovat edullisemmat, sillä vaikka sähköenergian hinta onkin aika ajoin korkealla, on sähkövoimalla ajaminen laskennallisesti silti edullisempaa kuin polttomoottoriautolla.

Viimeisimpien sähköautojen ominaisuudet ovat kehittyneet valtavasti: moniin sähköautoihin voi nykyisin asentaa esimerkiksi vetokoukun. Monissa sähköautoissa on neliveto, ja useimmissa myös talvivarusteet kuten polttomoottoriautoissakin. Myös sähköautojen ekologisuus on lisääntynyt; sähkönkulutus on pienentynyt ja akkukoot kasvaneet. Tämä lisää paitsi ekologisuutta myös autojen sähköistä kantamaa. Yksi merkittävä kysymys sähköautojen ekologisuudessa nousee kuitenkin jatkuvasti esille: mihin sähköautojen akut sijoitetaan käytön jälkeen? Parasta ratkaisua tähän kehitellään edelleen, mutta jo nyt vanhoja ajoakkuja käytetään monissa paikoissa esimerkiksi energiavarastoina.

Sähköautojen hyviä puolia

Viimeisin sähköteknologia on mullistanut autojen suorituskykyä: siinä missä tavallisten henkilöautojen menossa on totuttu rauhalliseen kiihtyvyyteen, on samankokoinen sähköauto useimmiten huomattavasti ripeämpi. Onhan siihen selvä syy: auton kiihdytys on välitöntä, koska sähkömoottorista saa koko vääntökapasiteetin heti irti. Useat tehokkaat, ”tavalliset” sähköautot päihittävät myös muilta suorituskykyominaisuuksiltaan jopa polttomoottorillisia kilpa-autoja.

Sähköautojen tilankäyttöä on uudistettu merkittävästi, jos verrataan polttomoottoriautoihin. Nykyisissä sähköautoissa on monesti jo merkittävästi suuremmat sisätilat kuin polttomoottoriautoissa, koska tilaa ei tarvitse varata isolle moottorille ja voimansiirron osille. Sähköautojen huoltaminen on myös vaivattomampaa kuin polttomoottoriautojen; liikkuvia ja kuluvia osia on karsittu valtavia määriä. Polttomoottorin puuttuessa autosta ei siis tarvitse vaihtaa moottorin/voimansiirron öljyjä tai muita pieniä osia kuten tulppia, joten huoltokulut ovat usein huomattavan edulliset. Sähköautoissa on useimmiten myös pitkäikäiset ja kattavat takuut, jotka korvaavat esimerkiksi sähköakut, jos ne rikkoutuvat tai menettävät normaalin toimintakyvyn.

Huomioi nämä sähköautoa ostaessa

Sähköautoja on paljon erilaisia, ja käyttötarkoituksen mukaan jokaiselle löytyy omansa. Tärkein yksittäinen tekijä kuluttajalle on monesti sähköinen kantama. Sähköautoja löytyy niin pidemmille matkoille kuin pienemmän piirin kaupunkiajoonkin. Keskimääräinen työmatka Suomessa on noin 30 kilometriä, minkä taittaa edestakaisin lähes kaikilla markkinoilla olevilla täyssähköautoilla. Lyhyemmälle työmatkalle riittää monen sellaisen hybridiautonkin kantama, jolla on mahdollisuus ajaa vain sähkövoimaa käyttäen.

Sähköautolla voi siis useimmiten hoitaa koko päivän työmatka- ja harrasteajot ilman mitään huolia. Monilta sähköautoja tarjoavilta merkeiltä löytyy myös isommalla akustolla varustettuja autoja. Pitkien matkojen taittamiseen sähköautolla panostetaan myös jatkuvasti, ja jotkut pitkän kantaman omaavat sähköautot saattavatkin kuljettaa yhdellä latauksella jo Oulusta Helsinkiin.

Vaikka auton kantama ei yhdellä latauksella perille asti riittäisikään, on useimpien teiden varsilla onneksi pikalatureita. Niiden avulla pidempikin matka taittuu vaivattomasti ilman kohtuuttoman pitkää pysähtymistarvetta. Latauskenttien ja lataustehokkuuden mahdollisuudet kasvavat myös jatkuvasti. Kunnat ja yritykset investoivat sähköautojen lataustarpeisiin, ja todennäköisesti jokaiselta työpaikalta löytyy latausasema jo ihan lähitulevaisuudessa.

Useimmiten sähköauton ostaessasi saat mukanasi latauskaapelin, jolla autoa voi ladata perinteisestä pistorasiasta. Tämä on erinomainen tapa ladata autoa ja erityisesti pienemmillä akuilla varustetuille autoille erittäin kätevä. Hyvä investointimahdollisuus on ostaa lataamista tehostava latausasema tai voimavirtalaturi kotiin. Erityisesti isompi akkuisille autoille tämä on kannattava hankinta, sillä vaikka tavallisella pistorasialaturilla pärjäisi, latausnopeuden kasvaessa myös isompi akku täyttyy ripeästi.

Sähköauton hankintaa ja latausaikoja tutkiessa olisi hyvä ottaa huomioon muutamia todenmukaisia seikkoja:

  • Vaikka latausajat saattavat kuulostaa pitkiltä, ei se sitä välttämättä todellisuudessa ole; useimmiten riittää, kun töistä kotiin päästessä laittaa auton laturiin. Monesti jo aamulla töihin lähtiessä akku onkin täynnä.
  • Sähköautoa ei välttämättä tarvitse ladata lähellekään päivittäin; jos auton kantamaa on jäljellä vielä 200 kilometriä, riittää se yleensä seuraavan päivän menoihin erinomaisesti.
  • Jos päivän ajot eivät syö ajoakustoa täysin tyhjäksi, ei myöskään lataaminen vie yhtä kauaa kuin tyhjästä täyteen ladatessa.